måndag 30 augusti 2010

Champagneprovning i Gamla Stan










Jag tycker det är roligt att ha med en riktigt bra mouosserande i en Champagneprovning för att se om den maskerar sig och hur många som tycker och tror att den kan gå som en Champagne. Denna gång hade jag med en Sydafrikan som jag provat tidigare och skrivit om här på Bloggen.



Glas 1
Pierre Peters Cuvée de Réserve Blancs de Blancs (nr 7350), 265 SEK
En ljus Champagne med hög syra, denna trodde en del var den mousserande och det var lite meningen också. Finns i standardsortimentet på SB.

Glas 2
Anura Brut 2008 (nr 94203), 149 SEK Smakrik och med de "rätta" druvorna: 58% chardonnay och 42% pinot noir. Flertalet tog faktiskt denna som mousserande. En sublim bitterhet i slutet kan ha gjort att den avslöjade sig. men det är en riktigt bra mousserande, står jag fast vid.

Glas 3
Pol Roger Brut Réserve (nr 7549), 348 SEK
Deras Standardcuvée som håller bla klass. Helt fantastiskt egentligen att denna finns i standardsortimentet och i alla butiker! Bara i Sverige!

Glas 4 - HÖJDAREN
Jag brukar oftast ha med en lite finare Champagne för att man ska upptäcka en skillnad och även lära sig hur en fin (dyr) Champagne smakar och vad man kan förvänta sig. Henriot Millésimé Brut 1996 (nr 74322), 569 SEK - Best sortimentet. Denna har fått väldigt bra betyg i princip alla tidningar. Den är riktigt bra! Däremot hade nästan ingen i gänget röstat på denna som sin favorit. Glas 3 hade flest favoritröster. Själv var jag riktigt imponerad av denna Champagne. Klart mogen, elegant och mycket lång och bra eftersmak. En av de bästa jag provat t o m bättre än Dom Perignon som kostar dubbelt så mycket. Det säger en hel del. vill absolut rekommendera denna som t ex finare present.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar