måndag 25 oktober 2010

Unik Supertoscanaprovning på Grappes

Den 20 oktober var det Supertoskanaprovning på Grappes. Provningsledare var Thomas Ilkjaer. Vi blev ledda genom 8 så kallade supertoscanaviner. Man talar om 3 olika typer av viner som brukar grupperas i denna kategori.
1. Viner gjorda på 100% Sangiovese men som lagrats på franska Barriquer (225 liters ekfat).
2. Viner gjorda på <80% Sangiovese och andra för regionen ej tillåtna druvsorter (t ex Cabernet Sauvignon, Merlot mm...)
3. Viner gjorda på endast för regionen ej tillåtna druvsorter och ingen Sangiovese.
Väldigt spännande skulle detta bli att prova och det var minst sagt en imponerande vinlista:

2006 Pergole Torte
2000 Tenuta di Trinoro
2001 Tenuta di Trinoro
2004 Sassicaia
2004 Castello dei Rampolla Sammarco
2000 Ornellaia
2005 Messorio
2007 Tua Rita Syrah

Extraviner till buffén serverades:
2006 Le Cupole, Tenuta di Trinoro
2008 Le Cupole, Tenuta di Trinoro








Stora intryck på mig gjorde förstäs båda Tenuta di Trinoro-vinerna. Viner som knappast går att få tag på, utom kanske på vinauktion. Årgång -00 var ett litet snäpp bättre med en ren Bordeauxblend 55% Cabernet Franc, 35-40% Cab Sauvignon och 10% Petit verdot.

Sassicaia i glas 4 imponerade stort på mig. Första gången jag provade den och jag föll pladask. Egen DOC och ligger i Bolgheri. Helt unikt.

Ornellaia (Bolgheri) i glas nummer 6 var även den helt fantastisk gjord på klassisk Bordeauxblend 65% Cabernet Sauvignon, 30% Merlot och 5% Cab Franc.

Messorio, även Bolgheri, gjord på 100% Merlot var nog provningens mest intressanta vin. Bjöd på full sylt, förk frukt rik koncentration, lång ljuvilg eftersmak.

Le Cupole vinerna har provats förut, och fann då att de inte riktigt är min grej. Denna 2008 kändes väldigt omogen (eller kanske i detta sällskap föll lite platt). Det här var i alla fall en otrolig provning som med stor sannolighet inte kommer att upplevas igen.

2 kommentarer:

  1. Hej P! Om provningen var unik och otrolig, så känns ju den här posten ganska undgänglig. Varför beskriver du inte dina intryck av vinerna? Åtminstone jag är väldigt nyfiken, inte minst på 2006 Le Pergole Torte. Hmm, jag får vända mig till Galloni istället...

    mvh,
    B. Sviken

    SvaraRadera
  2. Riktigt kul provning men visst vore det roligt med lite mer beskrivningar om vinerna än "unikt".

    Tenuta di Trinoro (2006) kan du hitta här:
    http://www.weinpalais.de/suche/suche_q.cfm?cfid=1069577&cftoken=31333657

    Dom skickar dessutom till Sverige. Har köpt bl.a Ornellaia där.

    /H

    SvaraRadera