måndag 22 november 2010

2010-11-22 Examen vid Restaurangakademien




Idag var det dags för de 3 återstående praktiska proven för att slutföra Examen till Sommelier vid Restaurangakademien i Stockholm. Hela gänget var indelat i 3 grupper som skulle genomföra de 3 proven var för sig.

Jag hamnade i grupp 3 och fick börja med mat och dryck i kombination.
Fyra menyer (med 4 rätter vardera) som vi skulle förbereda dryckkombinationer.
Jag var förstås nervös, efter 4 av de 7 minuter man hade på sig var jag klar, en lite forcerad genomgång av rätter och rekommendationer.

Dekantering. Detta moment bör göras avslappnat och sansat. Jag hade övat ordentligt flera veckor och flera gånger på den 24-punkter detaljerade dekanteringen och var lite stel, men gjorde det enligt konstens regler.

Blindprovning. Detta moment var det som jag var minst nöjd med. 3 röda viner och 4 glas med olika sprit. Svårt. Det kändes verkligen inte bra efteråt. Metodiken satt bra. Slutledningen lite sisådär. Konstigt, de praktiska provningarna brukar vara mitt starka kort, det har det varit förut på munskänkarnas prov. Det räckte uppenbarligen.

Resultatet från Restaurangakademiens Teoriprov fick jag också och min poäng räckte till ett VG vilket jag är absolut nöjd med.

Examen klar och jag känner mig jättelycklig nu.
Resultatet fråm WESET kommer inte före jul räknar jag med. Känslan är dock att det är godkänt det med.
Nu skall det firas !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar