torsdag 25 november 2010

Chateau Destieux 2000


Till helstekt lammfilé med ugnsrostade rotgrönsaker samt en mustig rödvinssky ville jag sträcka armen långt in i min vinsamling för att till slut få fram en flaska Château Destieux årgång 2000. Året är ju ett toppår i Bordeaux och förväntningarna var förstås höga. Detta vin är ett av mina favoritviner och jag har tidigare provar årgångarna 1998, 1999, 2001 och så nu 2000. Första gången jag kom i kontakt med detta vin var på en provning på systembolaget i Sundbyberg. Bordeaux DeLuxe hette provningen och gav väl en liten hint om att här skulle det provas dyra Bordeauxviner. Årgång 2001 provade vi och jag blev helt såld. Kollade genast upp och det fanns då bara 2-3 flaskor kvar i hela Sverige. Jag fick 1 av dem. Har även provat detta vin på plats i Saint-Emilion under sommaren 2009 då jag var där med några goda vänner. Vi drack en flaska (2001) till lunchen som var helt ljuvlig.

Dags att dra korken. Fin kondition. Hög kvalitet. En nyfiken försiktig första sniff i flaskmynningen. Visst, den är med. Riktigt angenämt.
Dekantering på karaff. Fällning som lätt kunde dekanteras bort. Luftning i ca 90 minuter då maten var klar.

Vinet produceras av familjen Dauirac (ägare sedan drygt 30 år) och man använder sig av vinkonsulten Michel Rolland för sin produktion. Det borde ju borga för framgång. Sedan 2006 har egendomen statusen Saint-Emilion Grand Cru Classé vilket ett drygt 50-tal andra egendomar i St Emillion också har. Egendomen är bara 8,12 Ha stor och det räcker till 30 000 - 35 000 flaskor årligen. Planterad med 66% Merlot, 17% Cabernet Franc samt 17% Cabernet Sauvignon. Beroende på skörden så lagras vinet 15-24 månader på franska ekfat. Skörd uteslutande för hand.
Utseende: Klar, högintensiv, med rödbrun färg. Absolut mogen.
Doft: Ren, utvecklad djup doft av mörka plommon, cederträ, tobak, läder och stall. Doften skvallrar också om en tydlig mognad.
Smaken: Tydligt fyllig, rostade ekfat, mulliga toner av plommon, viss syltighet, mogen med en fantastiskt lång och fin eftersmak.

En verkligt finstämd Bordeaux som känns gedigen. Jag tycker den är klar och redo att drickas nu. Den kan nog utvecklas mera med lagring, men den är absolut mogen nu.
Det går att köpa detta vin på plats, eller förstås på ett antal vinsajter. Priserna varierar med årgångarna mellan €30 - €40. Detta är en riktigt fin "doldis" från Saint-Emilion och för de som går igång på snygga etiketter så har man nånting riktigt tjusigt här.

1 kommentar:

  1. (A): ... och inte bara snygg etikett, tjusigt blått silkepapper med guldtryck runt flaskorna oxå....

    SvaraRadera