fredag 25 februari 2011

Fredag och dags för en Bordeaux


Det är nåt magiskt med fredagar, eller hur! På nåt sätt känns hela livet lite lättare och man får lust att njuta lite extra. Idag skulle vi korka upp en Bordeaux, för att ha tillsammans med middagen. Jag valde länge och väl och till slut föll valet på en flaska Chateau Petit-Village 2006. Ung förstås, men jag var väldigt nyfiken på hur denna har utvecklats hittills. Pomerol är en pytteliten kommun i östra Bordeaux. Egendomarna är ofta små, kanske mellan 5 och 15 Ha. Petit Village är 10,5 Ha och majoriteten, ca 75% är planterad med Merlot som sig bör. 17% Cabernet Sauvignon (vilket är ovanligt stor andel för att vara Pomerol) och 8% Cabernet Franc. Det produceras knappt 50 000 flaskor av deras "Grand Vin" och ännu mindre (drygt 15 000) av andravinet som för övrigt heter Le Jardin de Petit Village. I deras stora vin använder man 60% ny ek och resterande 2:nd fill.
Så var det dags att dra korken......
Hög kvalitet på korken och den är i fin kondition. En lätt sniff i flaskmynningen. Mmm, den är med. Luftar omsorgsfullt på karaff och en mycket liten fällning upptäcks på slutet. Luftning ca 45 minuter sedan provar jag av vinet:

Utseende: Mörkröd med en svag lila ton, ingen fällning i glaset.
Doft: Intressant, relativt stor med toner av plommon, tobak, syltighet, och en liten smörighet.
Smak: Fyllig, balanserad syra och tanniner, plommon, cederträ, syltighet och en gnutta sv vinbär med en bra längd.
Visst, det här är en riktigt bra Bordeaux, men fortfarande lite omogen. Ganska väntat av en 2006:a i och för sig. Det känns som den absolut tål 10 år till. Jag är glad att jag äger en flaska till. Svårt att bestämma mig om prisvärdheten på detta vin i nuläget. När denna -06 släpptes så kostade den 457 SEK. Årgång -07 kostar bara 378 SEK. Är den mycket sämre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar