onsdag 25 maj 2011

12 viner från Paul Jaboulet med Munskänkarna





Den här provningen hade jag sett fram emot, inte minst för att det är en klassisk/legendarisk producent utan också för denna imponerande uppställning av 12 viner i 3 flighter. En vit och två röda. En hel palett av vad de har att erbjuda både från norra och södra Rhône. Eftersom vi är ett gäng som ska på vinresa snart och det bär mot Rhônedalen, så var denna provning mycket inspirerande.

Flight 1 - 3 vita viner.

2010 Paralele 45 Blanc - kommer 1 juni pris 99 SEK
2009 Crozes Hermitage Blanc "Le Jalets" - kommer 1 juni pris 149 SEK
2009 Hermitage Blanc "Chevalier de Stérimberg" pris okänt

Flight 2 - 4 röda viner.

2008 Paralele 45, 99 SEK i standardsortimentet på SB.
2008 Crozes Hermitage "Les Jalets" - kommer 1 juni pris 149 SEK
2007 Gigondas Pierre Aiguille - kommer 1 juni pris 169 SEK
2007 Châteauneuf du Pape Les Cedres - kommer 1 juni pris 259 SEK

Flight 3 - 4+1 röda viner.

2007 Crozes Hermitage "Domaine de Thalabert" pris 259 SEK
2005 Crozes Hermitage "Domaine de Thalabert" Magnum pris okänt
2008 Côte Rôtie "Les Jumelles" pris ca 449 SEK
2007 Hermitage "La Chapelle" pris ca 800 SEK
extranummer
1988 Hermitage "La Chapelle" pris okänt


Överlag en mycket bra provning och kvaliteten var minst sagt imponerande.
Jag hade några höjdpunkter.
På vita sidan var 2009 Hermitage Blanc "Chevalier de Stérimberg" det klart mest intressanta vinet, men det går väl knappast att få tag på om man inte handlar på plats. Även Crozes Hermitage Blanc Les Jalets för 149 SEK som börjar säljas den 1 juni var klart bra med en ung, ren aromatisk doft av honung, melon och aprikos. Det ska vi beställa.

På den röda sidan var vinerna
2007 Gigondas Pierre Aiguille klart intressant, inte minst prislappen 169 SEK tydligt urskiljbara dofter och fyllig och god smak av örter, lakrits och lite chark. Det måste jag också ha ett par flaskor av.

2007 Crozes Hermitage Domaine de Thalabert var en klar favorit och enl uppgift med det nya vinmakarteamet bakom sig (sedan 2006). Jag föll även för
2008 Côte Rôtie "Les Jumelles" som hade en ren, stor komplex doft av peppar, chark, rök och lite örtighet och med en finlemmad, köttig, örtig och pepprig smak som föll mig på läppen, absolut!

Slutligen 2007 Hermitage "La Chapelle" i det näst sista glaset fick en att baxna. Här fanns även lite ektoner som smälte in bra i övriga intryck. En mycket lång och bra eftersmak fick mig att tänka bara ett ord: Fantastiskt!
Den sista "La Chapelle" från 1988 var klart mogen, det känns inte som den vinner på mer lagring, kanske t o m lite trött? Kul att få prova!

Tack till Bertrand Michat, exportchef på Jaboulet, som höll denna provning.


2 kommentarer:

  1. Nej, nej, nej, Chapelle 1988 var inte alls trött! Jag skrev i mina noteringar att den var vital, härligt mogen, mmmm gott! Och jag drack den med nöje igår, men skulle mycket väl kunna tänka mig att lagra den lite till. Men det är ju helt en fråga om tycke och smak.....

    Ska ni till Tain, då måste ni besöka Marc Sorrel som finns mitt i Tain. Googla adress. Han gör fantastiska Hermitager. Han kan ingen engelska, och har ni otur är han inte på plats så det är stängt, men knacka på. Ett par hundra meter från honom på samma gata ligger Valrhona. Mmmm, världens bästa choklad!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen om Tain!

    SvaraRadera